Jdi na obsah Jdi na menu
 


Bludy o zdraví a hubnutí

15.4.10-verca-97-6kg.jpg

bez_jmena-5-.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak se vyhnout bludům a výmluvám, které nám přímo ohrožují a ukracují život, přemýšlejte.

Možná po prvních řádcích mne začnete nesnášet, ale pravda je někdy krutá a nejsme schopni ji napoprvé přijmout.

Blud 1 – na něco umřít musím.

Jistě, každý na něco umře, ale nemusí předčasně a před tím mnoho let se ploužit omezený v radostném životě mnoha chorobami.  Je veliký rozdíl stonat dva roky v 85 letech a pak umřít, nebo od 50 mít vysoký tlak, bolesti kloubů, problémy se štítnou žlázou, ztučnělá játra a cukrovku.

Těch 33 let mezi tím, si člověk řídící se našimi zásadami může plnohodnotně užívat radosti života a nevysedět několik let v čekárnách lékařů a nezkonzumovat kila drahých léků, které ho tak tak udržují, aby se vláčil do práce a z práce a pak se cítil zbytek času unavený a podrážděný. Prostě předčasná nemoc nás připraví o radost z pohybu a života, o peníze někdy o zaměstnání a někdy dokonce i o partnera, který si najde někoho, s kým může sdílet koníčky a příjemný život a neposlouchat nářky.

To ani nemluvím, že veliké obézní tělo a silný krk nepřidají ani ženě ani muži na kráse ani na šarmu.

Blud 2 – soused žil zdravě, zemřel ve 40 letech

Každý člověk, který zemře takto předčasně, měl nějaké genetické kombinace, aby u něj propukly nemoci, ale žil zdravě, místo ve 30 zemřel díky zdravému životu ve 40 letech, jeho genetická zátěž byla asi velká. Vy se neřiďte nikdy tím, co se děje ostatním, ale svojí rodinnou anamnézou a svými návyky, které buď choroby podpoří, nebo oddálí. Genetika nejde potlačit, ale oddálit jde spolehlivě.

Blud 3 – Já mám nadváhu a jsem i tak zdráv

Možná nyní, tělo je jako nějaký biologický stroj. Při výšce 170 cm je oběhová soustava a klouby koncipované na 70 kg váhy, no a vy máte třeba 80 nebo dokonce 90 kg. Co se stane s pračkou, když do ní budete pravidelně každý den cpát místo 5 kg 9 kg prádla? Opotřebuje se, buben se urve, ložiska poškodí. Copak se stane s tělem, kde se budou orgány přetěžovat velkými porcemi tuků a cukrů a klouby namáhat větší hmotností a cévy ucpávat nadměrným tukem? Copak bude s břichem, kde je 10 kg tuku navíc? Nebudou orgány utiskované a cévy stlačené? Nebude muset velké tkáně navíc srdce prokrvovat na úkor zvýšeného tlaku? Neopotřebuje se nadměrným vylučováním inzulinu slinivka a štítná žláza, která jí bude nabízet pomoc, najednou bude opotřebovaná a slabá. Není to začátek cesty k smrti přejedením? Prostě každý svého života strůjcem, pokud jen vysedáváte u telky a papáte podle chuti bez rozmyslu, jistě se tohle všechno bude dít a Vy pomalu budete zaživa odumírat. Dejte tomu čas a dočkáte se.

Blud 4  - Můj partner mne miluje i v tomto stavu

Jen aby a na jak dlouho se ptám já. Až potká někoho s jinou vizí života a začne ho to bavit, nedivte se, že Vám zamává pá, pá. Ne každý je tak okoralý, aby nemohl změnit partnera, který odumírá zaživa, za někoho aktivního a plného nápadů.

Blud 5 - když nebudu jíst sacharidy budu štíhlá.

Nevýhody proteinové diety bez sacharidů

Nedostatečně pestrý jídelníček – monotónní strava postupně unaví většinu strávníků a tím se zvyšuje riziko porušení principů proteinové diety.

Cukr ano, alw složený

Zcela jednoznačně je cukr, přesněji glukóza, hlavním dodavatelem energie pro mozkové buňky. „Mozek cukr potřebuje, ale jeho spotřebu plně pokryje ten, který se vyskytuje v přirozených potravinách. Nikdo se pro správnou činnost mozku nemusí dopovat kostkami cukru nebo přeslazenými polotovary,“ upozorňuje Margit Slimáková, specialistka na zdravotní prevenci a výživu.

Možná máte zkušenost, že když se cítíte vyčerpaně a rychle si dáte čokoládovou tyčinku nebo slazenou limonádu , hned se vám udělá lépe. To je ale jen velmi krátký a dočasný efekt. V těle totiž dojde k rychlému růstu krevního cukru, po kterém však následuje prudký pokles. Ve výsledku se tak cítíte ještě hůře, což vede k dalšímu pojídání sladkostí.

Jaké sacharidy jsou ty správné? „Sacharidy by měly být komplexní. Znamená to, že by ve vašem jídelníčku nemělo chybět tmavé pečivo, další celozrnné produkty, vločky,“ uvádí doktorka Karolína Hlavatá z iniciativy Vím, co jím.

Vhodné jsou tak automaticky všechny celozrnné obiloviny jako kroupy, jáhly, pohanku či celozrnné těstoviny a rýže.

Z pečiva můžete také vsadit na v současnosti velmi populární žitný kváskový chléb, který seženete ve vybraných pekárnách nebo si ho můžete z kvásku, vody, soli a směsi žitné a pšeničné mouky upéct doma sami.

Samozřejmě hojně také zařazujte ovoce, výborné jsou z tohoto hlediska banány, borůvky nebo avokádo. Dále zeleninu – zejména zelené druhy jako špenát, brokolici, rukolu nebo hlávkový salát.

 

Brzká chuť na sladké – přísné vyloučení cukrů je současně rychlou cestou k těžce zvládnutelné chuti po něčem sladkém.
Střevní problémy – v jídelníčku proteinové diety není moc vlákniny, která pomáhá pravidelné stolici, proto hrozí zácpa a narušení správné konzistence stolice, a také se může zhoršit pravidelnost vyprazdňování. Nadbytečná konzumace masa zvyšuje riziko různých střevních chorob, včetně nádorového onemocnění střevního traktu.
Kardiovaskulární choroby – ruku v ruce s velkým příjmem masa a masných výrobků dodáváme organismu příliš cholesterolu, který zodpovídá za mnoho srdečních a cévních problémů.
Riziko nedostatku vitaminů a minerálů – nedostatečná pestrost zvyšuje možnost toho, že lidskému tělu brzy začnou chybět některé důležité látky. Je proto vhodné je doplňovat ve formě různých doplňků stravy.
Jojo efekt – jednostranná dieta s rychlým hubnutím je velkým rizikem pro vznik jojo efektu, tedy brzkému návratu původní tělesné váhy, případně i dalších kil navíc v okamžiku, když se člověk vrátí ke standardní stravě.

 

Prostě se zamyslete a hned mi nenadávejte, že jsem něco nazvala pravými jmény.

eva-2-94-kg--2-.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Je stejná žena opravdu stejná?

Odpovědí může být následující porovnání těla neosvaleného s osvaleným, nebo-li porovnání hodnot dvou základních metabolismů těla, tj. lidských schránek které nic "nedělají" = nepracují, nesportují (tedy pracují a sportují, ale ne 24 hodin denně). Čtěte prosím pozorně, to není vtip, ale pravda.

1. Jeden kilogram svalové tkáně v těle spálí za den přibližně třicet kalorií (cca 120kJ), zatímco jeden kilogram tuku jen kolem pěti kalorií (20kj) za den.

2. Rozdíl mezi těmito hodnotami (svaly versus tuk pro 1 kilogram váhy) je 100 kJ ve prospěch svalové tkáně. Pro deset kilo je to 10x více, tj. 1000kj v jediném dni. Tabulka níže uvádí rozdíl za měsíc, půl roku a rok.

3. Stručně o tom, co je to základní (bazální) metabolismus: označuje se tím základní spotřeba energie nezbytná pro funkci lidského těla = látkovou přeměnu (vytápění, chod srdce atd.) Tyto procesy v lidském organismu probíhají neustále a to i v klidu (např. sezení, ležení, v noci), tělo tuto energii spotřebovává bez pohybovývh aktivit. Řekli jsme si, že rozdíl kilo tuku versus sval je asi 100KJ, rozdíl deseti kilo v lidském těle je asi 1000 kJ. Pozor budeme hovořit o lidském těle ve stavu klidu (nesouvisí s pohybovými aktivitami).

4. Kilo tuku v lidském těle představuje uloženou energii (různé zdroje uvádějí různé hodnoty) od 27000 do 38000KJ. Aby se nám porovnání hezky počítalo, budeme počítat s hodnotou 30000 kJ = 1 kilo tuku.

Jste v deníčku ženy a proto se budu zaobírat tělem ženským. Tabulka uvádí porovnání hodnot základního metabolismu dvou žen stejné výšky a váhy s rozdílnou hodnotou tukové a svalové tkáně 10 kg. Toto porovnání dvou žen stejné výšky a váhy je možné jen za předpokladu, že ženy jsou stejně staré, stejného tělesného typu a stejně spalujícího metabolismu (nezpomaleného špatnou výživou).

1. žena:
výška 170 cm,
váha 70 kg

v těle má 10 kilo tuku navíc
a o 10 kilo méně svalů
2. žena:
výška 170 cm,
váha 70 kg

v těle má 10 kilo tuku méně
a o 10 kilo více svalů
Hodnota
základního
metabolismu
(příklad) na 1 den 6000kj
7000kJ
žena má o 10 kilo více svalů,
hodnota spotřeby energie
je proto o 1000kj vyšší
30 dnů (1 měsíc)
rozdíl 30 000 kj = 1 kg tuku 180 000 kj 210 000 kj
180 dnů (cca 6 měsíců)
rozdíl 180 000 kj = 6 kg tuku 1 080 000 kj 1 260 000 kj
365 dnů (12 měsíců = 1 rok)
rozdíl 360 000 kj = 12 kg tuku 2 160 000 kj 2 520 000 kj

Vyšel nám rozdíl energie odpovídající 12ti kilogramům tuku. Z výpočtu vyplývá, že žena která dokáže vyměnit ve svém těle 10 kilo tuku za 10 kilo svalové tkáně spálí za 12 měsíců tolik energie, kolik odpovídá 12kg tuku a to jen pomocí svého základního (klidového) metabolismu už jen tím, že existuje (bez pohybu).

Je zřejmé, že příklad rozdíl 10 kilo na jedno ženské tělo je hodně (s podobnými hodnotami se lze setkat hlavně u mužů) a dá se pochybovat i o přesnosti výpočtu, ale i když připustím chybu 10 - 20 procent, stejně nám hezky svítá: příklad dostatečně dokládá to, jak výhodné je neztrácet (případně udržovat, budovat) svalovou tkáň v prevenci a boji s obezitou, a to platí jak pro ženy, tak pro muže. Nezapomínejme, že čím kvalitnější a lepší osvalení v těle máme, tím více lépe spalujeme a netlousteneme a to i tehdy, když náhodou příjemně relaxujeme na gauči.

Závěr: NIKDY se neuchylujte k nesmyslným dietám a dodržujte příjem bílkovin a dalších živin chránících svalstvo těla a ostatní metabolicky aktivní tkáně!!! Pokud ztrácite svalovou hmotu, ztrácíte energeticky náročnou tkáň a s touto ztrátou svalstva zákonitě později přijde jo-jo efekt = další následné ztloustnutí. Takže dodržujte vyvážený zdravý jídelníček a když už neprovozujete fyzicky namáhavou práci (tzn. také když nechcete nebo nemůžete důkladně cvičit v posilovně), tak si dopřejte dostatek rozumného pohybu a časem se dostaví výsledek = budete štíhlejší a také zdravější.

 

 

Náhledy fotografií ze složky Vendula zhubla o 20kga chce poktačovat

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář